وسواس مو کنی چیست؟
ممکن است شما یکی دوبار اتفاقی موهای خود را کنده باشید. این گونه حوادث با وسواس مو کنی یا تریکوتیلومانیا بسیار متفاوت است. “گافنی” توضیح داده است که از نظر روانشناسی بالینی وسواس مو کنی زمانی اتفاق می افتد که تمایل به بروز آن به مراتب تکرار شود. این حالت با داشتن استرس یا بالعکس زمانی که فرد در آرامش است تشدید میشود.
به عنوان مثال برخی افراد زمانی که مشغول کتاب خواندن یا تماشای تلویزیون هستند انگیزه بیشتری برای کندن موهای بدن خود پیدا میکنند.
گافنی در ادامه میگوید جویدن ناخن، خراشیدن، جویدن و کندن پوست نیز ممکن است با وسواس مو کنی همراه باشد.
افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دچار اختلالات خلقی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی یا عقب ماندگی ذهنی باشند.
حتما بخوانید : - عدم توانایی برای جلوگیری از بیرون کشیدن مو
- احساس تنش قبل از کندن مو
- احساس تسکین بعد از کندن مو
حتما بخوانید : طول دوره بیماری و درمان آن
در برخی از کودکان این اختلال خود به خود برطرف میشود حتی اگر برای ماهها یا سالها به طول انجامیده باشد. برای بزرگسالان ممکن است خد به خود ظاهر و سپس ناپدید شود و یا به صورت مزمن ادامهدار باشد.
حتما بخوانید : 1. آموزش آگاهی:
جمعآوری سوابق دقیق در مورد کندن موی قسمتهای مختلف بدن و شرایطی که باعث ایجاد انگیزه برای انجام این رفتار شده است.
برای رزرو وقت روانشناسی بالینی با ما تماس بگیرید:
2. آموزش حفظ آرامش:
یاد گرفتن مهارت آرام کردن خود در زمان رخ دادن تنشها و تمرکز کردن جهت جلوگیری از استرس
3. آموزش تنفس صحیح:
یادگیری تنفس از دیافراگم برای افزایش آرامش و تمرکز
4. آموزش پاسخگویی به رقابت:
یادگیری روشی برای سفت کردن عضلات ساعد و دست به گونهای که با کندن موها ناسازگار باشد.

راهکارهای ارائه شده در این مقاله شاید برای تشخیص این اختلال مفید واقع شود اما برای درمان این اختلال هیچ چیز جای مراجعه به درمانگری حرفهای را نخواهد گرفت.







من مو میکنم باید چیکار کنم
سلام
لطفا به توصیههای داخل مقاله توجه کنید
سلام.ده سال هست با این مشکل مواجه هستم و از کف سرم به اندازه کف دستم مو کندم ولی موهای ریز وکمی بلند که دوباره در اومده داره ولی بدلیل مشکلات خانوادگی نتونستم درست به دکتر مراجعه کنم ولی یک ماه هست خودم روکنترل کردم و دست به سرم نزدم و۱۵روزی هست به متخصص مو مراجعه کردم و با توجه به نمونه ای که از ریشه مو گرفتن و بیماری تریکوی من مثبت اعلام شد فقط به من قرص زینک وفروفوت دادند ویک محلول ساختنی مخصوص خانمها که روی بطریش هیچ اطلاعات دیگه ای نداره.لطفا منو درزمینه این داروها راهنمایی کنیدوبگیدچندوقت طول میکشه موهای من رشدکنه وقسمت های خالی روپوشش بده ؟
سلام.ده سال هست با این مشکل مواجه هستم و از کف سرم به اندازه کف دستم مو کندم ولی موهای ریز وکمی بلند که دوباره در اومده داره ولی بدلیل مشکلات خانوادگی نتونستم درست به دکتر مراجعه کنم ولی یک ماه هست خودم روکنترل کردم و دست به سرم نزدم و۱۵روزی هست به متخصص مو مراجعه کردم و با توجه به نمونه ای که از ریشه مو گرفتن و بیماری تریکوی من مثبت اعلام شد فقط به من قرص زینک وفروفوت دادند ویک محلول ساختنی مخصوص خانمها که روی بطریش هیچ اطلاعات دیگه ای نداره.لطفا منو درزمینه این داروها راهنمایی کنیدوبگیدچندوقت طول میکشه موهای من رشدکنه وقسمت های خالی روپوشش بده ؟
سلام اگر بیماریتون هنوز خوب نشده حتما به روان شناس بالینی مراجعه کنید و طی دوره های تراپی با کمک دکتر از استرس و اضطرابتون کم کنید و مشکل تریکو رو از ریشه حل کنید