روند درمان در کلینیک چمان چگونه است؟

ما در مطلب روند درمان در کلینیک روانشناسی چمان به طور مفصل به این سوال پاسخ داده‌ایم. برای آگاهی از روند درمان حتماً آن را مطالعه کنید.

درمان من از چه زمانی شروع می‌شود؟

درمان شما از لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید برای روان‌درمانی اقدام کنید و با کلینیک تماس می‌گیرید، آغاز می‌شود. روان‌درمانی، فقط آموختن چند مهارت به مراجع یا به‌کار بستن چند تکنیک توسط درمانگر، نیست. روان‌درمانی مانند درمان پزشکی، به ارزیابی و تشخیص اولیه نیاز دارد. این ارزیابی‌ها ممکن است بین یک تا سه جلسه طول بکشد.

نیازی نیست که همه‌ی ارزیابی‌ها توسط یک درمانگر صورت گیرد، همانطور که همۀ آزمایش‌های پزشکی نیز توسط یک متخصص انجام نمی‌شود.

روال ما در کلینیک چمان این است که ارزیابی‌های کلی و عمومی در اولین جلسۀ درمان، به صورت ساختاریافته‌ای توسط یک متخصص آگاه به شرایط کلینیک صورت گیرد. تلاش ما این است که این جلسه در سریع‌ترین زمان ممکن تنظیم گردد.

همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از نحوۀ برگزاری جلسات درمان، مطلب روند درمان در کلینیک روانشناسی چمان را مطالعه کنید.

در جلسۀ اول به چه موضوعاتی پرداخته می‌شود؟

در اولین جلسۀ درمان، موضوعاتی مورد بررسی قرار می‌گیرند که بر مسیر درمان، تاثیر تعیین کننده‌ای دارند:

۱. بررسی موضوعاتی که شکایت اصلی و مهم‌ترین مشکلات مراجع هستند

۲. تعیین اینکه مشکلات فرد، در چه حوزه‌هایی قرار دارند

۳. معرفی درمانگر یا درمانگرانی که در حوزۀ مشکلات فرد، بیشترین تخصص و تبحر را دارند

۴. بررسی نیاز به مداخلۀ چند تخصصی

۵. ارزیابی نیاز به دارو درمانی و معرفی روانپزشک در صورت لزوم

۶. اخذ تاریخچۀ روان‌درمانی و روانپزشکی

۷. ارزیابی نیاز به فوریت درمانی و اقدامات اورژانسی

۸. ارزیابی خطر و سابقۀ آسیب به خود و خودکشی

۹. ارزیابی مشکلات جسمی و مصرف دارو/مواد

۱۰. آگاهی بخشی در خصوص روند درمان و مدت زمان جلسات روان‌درمانی

۱۱. بررسی نیاز به سنجش روانشناختی

۱۲. اطلاع رسانی دربارۀ قوانین و تنظیم قرارداد استفاده از خدمات کلینیک

چگونه می توانم وقت رزرو کنم؟

شما می‌توانید از طریق تماس با شماره‌های واحد پذیرش، تکمیل فرم رزرو وقت یا از طریق مراجعه حضوری، وقت رزرو کنید.

از چه زمانی می‌توانم وقت جلسه بعدی خود را رزرو کنم؟

شما می‌توانید حتی از چند هفته قبل، وقت جلسات روان‌درمانی خود را رزرو کنید. در صورتی که هزینۀ جلسه را پرداخت نمایید، وقت رزرو شدۀ شما، ثبت نهایی خواهد شد.

هنگام رزرو وقت، در نظر داشته باشید که وقت رزرو شده، در صورتی که ثبت نهایی نشده باشد، ممکن است حذف گردد و در اختیار مراجع دیگری قرار گیرد؛ بنابراین جهت اطمینان خاطر از برگزاری جلسه، پیشنهاد می‌کنیم همزمان با رزرو وقت، نسبت به پرداخت هزینه و ثبت نهایی جلسه، اقدام کنید.

اگر هزینۀ یک جلسه را پرداخته باشم و نتوانم در آن جلسه شرکت کنم، آیا هزینه به حساب من بر می‌گردد؟

اگر هزینۀ یک جلسه را پرداخته‌اید و امکان حضور در آن جلسه را ندارید، یک هفته قبل (تا آخر وقت چهارشنبه) موضوع را به واحد پذیرش کلینیک اطلاع دهید. در این صورت، همکاران پذیرش یک زمان دیگر را با شما هماهنگ خواهند کرد و نیازی به پرداخت مجدد هزینه نیست.

اگر تا چهارشنبۀ هفتۀ قبل از جلسه، کنسلی را به کلینیک اطلاع ندهید، امکان تغییر زمان جلسه وجود نخواهد داشت و متاسفانه هزینۀ آن جلسه نیز قابل برگشت یا قابل جابجایی نخواهد بود؛ با این‌حال در شرایط ضروری، تنها یک‌بار در ماه نیز امکان جابجایی زمان جلسه تا ۲۴ ساعت قبل از جلسه، وجود دارد.

در این صورت تقاضا داریم حتماً یک روز قبل از جلسه با کلینیک تماس بگیرید و موضوع را اطلاع دهید، زیرا در غیر اینصورت، کنسلی مشمول هزینه خواهد شد.

اگر در یک جلسه تاخیر داشته باشم، آیا باید هزینه‌ی کامل یک جلسه را بپردازم؟

سعی کنید حدود یک ربع قبل از شروع جلسه، در محل جلسه حضور داشته باشید. اگر جلسه به صورت آنلاین برگزار می‌شود، یک ربع قبل از جلسه، شرایط مناسب شرکت در جلسه را برای خود فراهم کنید.

مدت زمانی که شما در پیوستن به جلسه دچار تاخیر می‌شوید، از زمان جلسه کسر می‌گردد.

مثلاً اگر برای شما یک جلسۀ ۴۵ دقیقه‌ای تنظیم شده است و شما ۱۵ دقیقه تاخیر داشته‌اید، ۳۰ دقیقه از زمان جلسه باقی می‌ماند. در این‌صورت شما هزینۀ ۴۵ دقیقه را پرداخته‌اید اما جلسه ۳۰ دقیقه‌ای برگزار می‌شود.

متاسفانه هزینۀ زمان از دست رفته، قابل برگشت یا قابل جابجایی نیست، بنابراین به پیشنهاد ما عمل کنید و کمی زودتر از زمان شروع جلسه، آماده‌ی جلسه باشید.

اگر هزینۀ یک جلسه را پرداخت کرده باشم، آیا ممکن است جلسه توسط کلینیک کنسل شود؟

هیچ جلسه‌ای بدون اطلاع شما از جانب درمانگر یا کلینیک کنسل نخواهد شد.

همکاران واحد پذیرش هرگونه تغییری در برنامه از جانب کلینیک یا درمانگر (تغییر روز، محل یا نحوه برگزاری) را با هماهنگی کامل شما صورت خواهند داد. در صورتی که شما هزینۀ جلسه را پرداخته‌اید و روز برگزاری جلسه از جانب درمانگر یا کلینیک تغییر یابد، حداقل ۲۴ ساعت قبل موضوع به اطلاع شما خواهد رسید.

در صورتی که جلسه طی کمتر از ۲۴ ساعت قبل از شروع، از جانب کلینیک کنسل گردد، باز هم موضوع به اطلاع شما خواهد رسید اما به منظور جبران، ۲۰ درصد تخفیف در پرداخت هزینۀ جلسۀ بعد برای شما لحاظ خواهد شد.

آيا قبل از جلسه باید منتظر تماس از طرف کلینیک باشم؟

روز، ساعت، مکان و نحوۀ برگزاری جلسات با هماهنگی شما تعیین می‌گردند.

بعد از این هماهنگی، شما مسئول جلسات خود هستید، پس زمان جلسات توسط کلینیک به شما یادآوری نخواهد شد.

چرا باید هزینۀ جلسه را از قبل بپردازم؟

تعداد مراجعینی که هر درمانگر در روز می‌تواند با آنها جلسه داشته باشد، بسیار معدود است. بنابراین لازم است برنامه کاری درمانگران از پیش مشخص باشد تا اگر زمان خالی وجود داشت، به مراجعینی که در لیست انتظار هستند، اطلاع‌رسانی لازم صورت بگیرد.

به همین دلیل، لازم است هزینۀ هر جلسه، حداقل یک هفته قبل (تا آخر وقت چهارشنبه) پرداخت شود تا جلسه، ثبت نهایی گردد. شما می‌توانید حتی از چند هفته قبل، جلسات خود را رزرو کنید اما اگر تا یک هفته قبل از برگزاری هر جلسه، هزینۀ آن را پرداخت نکردید، جلسۀ رزرو شدۀ شما، ثبت نهایی نخواهد شد و ممکن است حذف گردد.

چه زمانی درمان به پایان می‌رسد؟

یک درمان موفق معمولاً زمانی پایان می‌یابد که مراجع و درمانگر توافق کنند که اهداف درمانی محقق شده است؛ اما گاهی شرایط این‌گونه پیش نمی‌رود.

در صورتی که به هر دلیل تصمیم به اتمام جلسات گرفتید، با توجه به تجربۀ سال‌ها درمانگری خود، پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک جلسه برگزار کنید و تصمیم خود را با درمانگرتان در میان بگذارید. بررسی دلایل خاتمۀ درمان، اهمیت بسیار زیادی دارد و جزء مهمی از درمان است.

در این جلسه، شما و درمانگر فرصت خواهید یافت اهداف درمانی را بازنگری کنید یا دربارۀ فرآیند طی شده در درمان، به جمع‌بندی برسید و تجربیات خود را منسجم نمایید.

آیا می‌توانم درمانگرم را تغییر دهم؟

صمیمانه توصیه می‌کنیم برای رابطۀ درمانی، ارزش زیادی قائل شوید. اگر احساس می‌کنید این رابطه آسیب دیده است، بجای ترک درمان، همراه با درمانگر به ترمیم آن بپردازید و به آن ناگهانی و بدون اطلاع، خاتمه ندهید.

علی‌رغم همۀ این‌ها، گاهی لازم است شما جلسات خود را با یک درمانگر خاتمه دهید و به درمانگر دیگری مراجعه کنید. در این شرایط، ما همکار دیگری را که بتوانید جلسات خود را با او ادامه دهید، به شما معرفی خواهیم کرد؛ اما به یاد داشته باشید که در این صورت نیز خاتمۀ جلسات با درمانگر قبلی بهتر است به صورت یکباره صورت نگیرد.

آیا می‌توانم برای روان‌درمانی از بیمه استفاده کنم؟

در حال حاضر خدمات روانشناسی در کشور، مشمول دریافت حق بیمه نیستند؛ بنابراین کلینیک با هیچ شرکت بیمه‌ای امکان انعقاد قرارداد ندارد.

با این‌وجود، در صورتی که شما از بیمۀ تکمیلی خاصی برخوردارید که روان‌درمانی را نیز پوشش می‌دهد، این امکان وجود دارد که کلینیک نامه‌ای به درخواست شما خطاب به شرکت بیمه‌کننده‌ با قید تعداد جلسات برگزار شده و هزینۀ دریافت شده، با امضای مسئول فنی و مهر کلینیک، صادر نماید.

در صورتی که قوانین شرکت بیمه‌کننده شما الزامات دیگری می‌طلبد، لطفاً مراتب را با متصدی بیمه‌کننده مطرح بفرمایید زیرا جز آنچه گفته شد، کلینیک همکاری دیگری در این زمینه صورت نخواهد داد.

چگونه می‌توانم از کارگاه‌های آموزشی و گروه‌درمانی چمان مطلع شوم؟

شما می‌توانید یا با مراجعه به بخش کارگاه‌های حضوری و آنلاین سایت چمان و یا با مراجعه به صفحۀ اینستاگرام چمان از برنامه‌های آموزشی چمان آگاهی پیدا کنید.

همچنین می‌توانید با شماره‌های چمان نیز تماس بگیرید.