تفاوت تنبیه کردن با منضبط کردن چیست؟

حتما بخوانید : 
برای مشاوره و رواندرمانی کودک خود، همراه شما هستیم.
با ما تماس بگیرید: 021 - 88652505 - 021 - 88652502
این فیلم را حتماَ ببینید:
چطور از کودکم تمجید و تعریف کنم؟
۱. تهدید
«اگر بازم به سمت برادرت شن پرت کنی یه کاری میکنم از کارت پشیمون بشی» این جمله حامل تهدید است که میتواند احساس امنیت جویی را کاهش داده و رابطهی عاطفی او با مادراش را خراب کند.
بدترین نتیجهای که از تهدید یک کودک حاصل میشود این است که کودک مدام میترسد مبادا مورد تنبیه فیزیکی قرار بگیرد و ناراحتی و خشماش به دلیل درک نشدن افزایش پیدا میکند.
حتما بخوانید : ۲. حس گناه
«تو داری وقتمونو هدر میدی». استفاده از احساس گناه برای اینکه جویی رفتار نامناسباش را متوقف و درست رفتار کند، باعث میشود حس تنهای به او دست دهد و فکر کند او مسئول نبود شادی در خانواده است.
ایجاد حس گناه در کودک میتواند توانایی یادگیری روابط اجتماعی را در او سرکوب کرده و باعث تخریب رابطهی والد-فرزند شود.
حتما بخوانید : ۳. خجالت
«چرا نمیتونی مثل برادرت باشی و آروم بازیتو کنی؟؟!!». این نوع مقایسه باعث میشود جویی باور کند که کسی او را قبول ندارد و به اندازهی کافی خوب نیست، همچنین این پیام را به او میدهید که فقط وقتی برایش ارزش قائل هستید که دقیقاً مثل برادراش باشد. علاوه بر خجالت ممکن است کودک دچار نوعی احساس شرم شود که این موضوع تاثیری مستقیم بر روی عزت نفس او برجای میگذارد.
سالهای اول کودکی سالهای حساس در شکلگیری عزت نفس کودکان تلقی میشود و پایههای عزت نفس تا سالها بعد در بزرگسالی نیز به دنبال آنها میرود.
۴. درد جسمی
«مادر محکم به پشت او ضربهای زد». استفادهی متداول از تنبیه فیزیکی، باعث میشود هر بار که جویی با مادراش بحث میکند ترس و اضطراباش هم به همان نسبت بالاتر برود و توانایی یادگیری رفتارهای نوع دوستانه در او را کاهش یابد.
حتما بخوانید : ۵. سکوت درمانی
پیشتر خواندید که مادر با صحبت نکردن، جویی را نادیده میگیرد و او را از خود میراند رفتاری که شبیه قهر کردن از آن یاد میکنیم. وقتی کودک توسط مادراش نادیده گرفته و طرد میشود احساس تعلقی که به مادر دارد کمرنگتر شده و هر حس خوبی که نسبت به خودش دارد را از دست میدهد. سکوت والد، طوری احساسات منفی به وجود می آورد که یادگیری رفتارهای جدید را غیر ممکن میکند.

در موارد بدتر، سکوت، این پیام را به کودک میرساند که: «تو برای من مردهای». به او نشان میدهد که اگر وجود نداشت زندگی به چه شکلی پیش میرفت! بعد از گذشت زمان طولانی، ممکن است به این نتیجه برسد که او برای مادراش یا حتی خودش اهمیتی ندارد.
محروم سازی شدید کودک برای کنترل او، توانایی شما برای یک والد خوب بودن را تضعیف میکنید.
اگر شما با محروم سازی، کودکتان را تنبیه کنید ممکن است در ابتدا آرامش خاطری برایتان به ارمغان آورد اما تاثیرات منفی زیادی میتواند با خود به همراه داشته باشد.
تنبیه فوری و خشن فقط باعث اطاعت لحظهای کودکتان میشود. برای مثال مادر جویی اغلب سر او فریاد میزند و از رفتاراش شکایت دارد اما به محض اینکه از جلوی چشم مادر دور میشود دوباره رفتار ناپسند را تکرار میکند.
تنبیه فوری باعث ایجاد احساس تنهایی، طردشدگی و درک نشدن به کودک میدهد. طبق مطالعات به دست آمده هر قدر که تنبیه شدیدتر باشد احتمال گسترش مشکلات جدی در کودکان مثل افسردگی، پرخاشگری و مهارتهای اجتماعی ضعیف افزایش میابد.
حتما بخوانید :
اما واکنش مناسب مادر جویی چیست؟
مناسبتر بود مادر اینگونه واکنش نشان دهد: «به نظر من تو میخوای با برادرات بازی کنی، اما برات یکمی سخته که ازش درخواست کنی. میخوای بریم و ازش بپرسیم میخواد باهات بازی کنه! به جای اینکه بهش شن پرت کنی؟».
پرورش محبتآمیز کودکان
اگر هنوز سوالات بیپاسخی درباره نحوهی ارتباط با کودک خود دارید، توصیه میکنیم شروع به مطالعه و یادگیری الگوی ارتباط بدون خشونت کنید که اختصاصا کتابی به نام پرورش محبت آمیز کودکان دارد. در این الگو تلاش میشود تا نیازهای طرفین دیده شود. این الگوی ارتباطی توسط مارشال روزنبرگ ابداع شده است. 
به باور مارشال روزنبرگ، هر نوع استفاده از اجبار میتواند به کیفیت ارتباطی خصمانه منجر شود. او از والدین میخواهد قبل از تنبیه کردن کودک به دو سوال زیر پاسخ دهند:
- میخواهی کودک چه کاری را متفاوت انجام دهد؟
- ما میخواهیم دلیل کودک برای انجام آن کار خاص، چه باشد؟
بچهها نیاز دارند که بدانند دوستشان داریم و برایمان مهم و ارزشمند هستند، حتی وقتی که رفتارهای پرخطر و ناخوشایند از خودشان نشان میدهند. اگر تعامل کردن با کودکتان هنگامی که کار اشتباهی انجام میده برایتان سخت است و اکثر اوقات به دعوا ختم میشود بنابراین بهتر است از کمک تخصصی بهرمند شوید.
کلینیک چمان با کادری مجرب از روانشناسان کودک میتواند شما را در این مسیر راهنمایی کند.
ما از ساعت 8 تا 21 در کلینیک هستیم. برای رزرو وقت مشاوره و روانشناسی تماس بگیرید:








چندتا از مطالب سایتتون رو خوندم
خیلی جاها ایرادهای نگارشی تو مطلب هست و این باعث می شه مفهوم مطلب به درستی درک نشه و خوندن متن سخت باشه
فعل و فاعل تعدادی زیادی از جملهها مطابقت ندارن. چون فعلها درست به کار نرفتن، یه دفعه زاویه دید یا مخاطب جمله عوض شده.
محتوایی که نوشتین یکدست نیست، یه دفعه از متن محاورهای به سمت متن معیار رفتین!
من خودم مدیریت محتوا انجام میدم و این موارد خیلی توی مطالبتون به چشمم اومد. بهتره از یه ویراستار حرفهای قبل از انتشار محتواهاتون کمک بگیرین.
موفق باشید
سلام
خیلی خیلی ممنونیم که با این دقت خوندین و نظر دادین.
راستش از بیش از 1 سال پیش تیم جدید دیجیتال مارکتینگ چمان شروع به کار کرده و علاوه بر تولید مقالات جدید، در حال اصلاح و بروزرسانی مقالات قبلی هستیم.
باز هم ممنونیم که راهنمایی کردید